Mabuk Mabul : Part 4


Hey all !
Hari kedua di Mabul ni sangat sangat sangaaat eventful.
Mungkin entry ni bleh jadi entry terpanjang..
Bertabah je la aku cuba squeeze semua yang terjadi pada hari tu..
*tengok lengan bengkak lebam, tapak kaki hampir burnt & renung tangki oksigen dengan mata berair

So, pagi tu aku bangun awal sebab snorkeling pagi ialah jam 8. Sejujurnya tak cukup tidor. Malam tu aku lepak sampai dua pagi, dari laut elok air tinggi, sampai dia surut kering, hinggalah air pasang balik pukul 2 pagi, baru lah aku masuk tidor...tapi aku susah nak lelap pulak ! Bila laa mata ni nak tidor, chalet ni pulak boleh rasa ianya bergoyang-goyang. Maklumla dibina kat laut kan.

Walopon diri terasa agak zombi pagi tu, tetap mampu melakukan pose wajib merangkap memanaskan badan sebab dah nak pegi snorkeling time nih..


Lepas breakfast yang simple, kita gerak naik boat ni. Cuaca cun, laut melecun...rasa nak terjun jek !


Ni la area yang dibawa untuk snorkeling ataupun diving. Tu pasal Syuk suruh dok lama sikit lenkali sebab banyak snorkeling/diving site kat Mabul ni. 

Sekali harung bawak kiteorang yang snorkeling & one group yang diving. Ramai DiveMaster (DM)/Instructor yang ikut. Usha rangup la DM preparation divers ni. Dengan wetsuitnya, fins, tetangki, dan saiz badan yang besar bukan penghalang untuk diving ye! :D

Tapi divers terjun cara macam ni. Terbalikkan badan kebelakang dari bot. Macam seriau jee aku nak buat gaye nih !

Drop off para divers dulu.

Pastu boat pergi spot jauh sikit dari divers, giliran kiteorang plak snorkeling. 
Sesiap pakai safety jacket, mask & snorkel...memasing pun terjun lah. 
Yang aku ni plak time tuari snorkeling kat Krabi turun pakai tangga, dan aku dah lama tak terjun dari bot so macam rasa tetakut ok ! Time aku nak terjun tu, Lister (the instructor yang jaga kiteorang) dah kata tangan jangan pegang apa-apa bila terjun. 

Lazada Malaysia

Biasa lah mana nak mendengar kata kan...Sebelum terjun tu tangan memang pegang tiang besi. Time terjun tangan aku lepas lambat, jadi tangan tu berhentam dengan either tiang besi tu atau badan bot la. Lepas tu lengan rasa sakit gilerr...even jari kelingking rasa numb abeh ni ! Aku sorok lengan dalam air..haha kaver sakit la konon padahal memang sakit giler weh. Aku malas nak terkuak-kuak swim, so aku pegang je tali kat pelampung dan Lister bawak round-round tengok corals & fishies. Cuba kuatkan jari kelingking dengan pegang tali kuat sikit..tetap tak berasa jari tu. Mmm...


Spot pertama ni agak dalam dan tak banyak ikan nak berenang kat atas sikit. Apa-apa pun tetap dapat tengok penyu ! First spot, done !

Mayday mayday...ground to pinky finger, are you ok pinky? *yoga-yogakan jari

Naik bot, aku tengok lengan aku dah bengkak dan lebam macam kena dera je seluruh lengan hingga ke siku. Siku ada cut sikit. Pinky finger, dah boleh rasa jari sendiri..huhu dah tak cuak....



Group pose atas bot. Hehe..nampak tak tangan hybrid aku tu. Misi ke Mabul ni antaranya jugak ialah nak seragamkan warna kulit T T


Balik dari snorkeling, orang Bajau Laut pun dah memulakan hari mereka.
Pagi-pagi bersantaian je..

Duduk-duduk atas bot

Habis menyidai baju-bajan

Anak yang mendayung...nak pegi kedai agaknya.

Tamat first snorkeling...next snorkeling ialah lepas lunch.

Mak budak Bebudak nih tak puas lagi main air...


Bilik yang menyimpan segala peralatan scuba, just berdepan je dengan bilik kiteorang


Alih-alih Kak D cilok sapa punya lobster ntah pastu posing sakan dengan Syuk

Pastu dia bawak kat sini, dah masing-masing nak posing dengan lobster ni ! Passing nih sorang-sorang macam baton ghopenya !  Hehe sapeee laaa tuan punya lobster tu kan ?


Kevin, one of the DM. Ingatkan Cina Sabah sebab dia cakap Melayu style Sabahan tapi rupanya Banting mari lohh. Dia mula menceburkan diri dalam scuba diving kat Mabul juga, then dia advanced himself sampai lah jadi part time DM kat Seahorse. Mamat ni sampai dah reti nyanyi lagu Firman sebab hari-hari theyols melalak lagu tu sambil main gitar. 

Sementara tunggu lunch, apa lagi..lepak kangkung la minum kopi !

Ko tengok la budak Bajau ni buat apa...

Hari-hari main air...

Then datang rasa kesian sebab bebudak sini mesti tak pernah main playground T T

Air surut sangat time ni. Dorang riang ria la main-main situ...


Syuk dah pesan jangan bagi duit kat bebudak ni sebab taknak memupuk sifat meminta-minta. Kalau nak bagi sangat, bagi lah makanan. 


Kevin tengah racunnn kiteorang ! Dia tunjuk video DSD. 
Actually memula aku ingat Nini, Imah dan aku skali nak buat DSD. Then dorang tak jadi. Tinggal aku je lah..nasib baik lah dipertemukan dengan Kak D dan Has ni sebab pasal dorang jadi buat DSD la aku pun turut jadi sama ! If not, malas aku sensorang ...


Kakak bawak adik jenjalan...

Bila air surut, perahu nya transform jadi macam ni..

Budak ni dok main kat situ je la. Kesian gak tengok...


Dah mai dah...

Bagi cekelet & biskut rasanya..maaf dik terpaksa baling je dari atas  

Semua dah dapat bahagian memasing...

Haa pahtu datang plak set-set bolen ni ! 
Nasib lah ada lagi cekelet..lepas dapat, seronok plak dia joget-joget kat situ. 
Haih laa nasib baik la awak ni budak kecik ... :)


Hakak acah-acah menjadi Yuna.
Tak mampu menghiburkan peminat sebab dah lama tak pegang gitar. Kehkeh.

Lepas lunch, kiteorang gerak ke second spot sesama dengan para divers gak. Macam biasa drop off divers dulu. Rugi giler rasanya aku tak bawak kamera time ni sebab air surut sangat...sampai ketengah lautan pun still air cetek je. Berlambak-lambak starfish, dari kaler pink, biru, cekelet...aiyooo mak regrettt nak !  Then snorkeling yang kedua ni tempat dia best gile-gile ! Lagi best dari spot yang pertama.

Korang bayangkan eh..bayang kan tau..! Kiteorang snorkel kat tempat yang rupanya macam bukit / wall yang penuh corals..kalau korang dari atas bukit atau panjat bukit kan ada jurang..haa dalam laut ni pun sama ! Ada jurang dalam ! Masyaallah punya lah cantik ikan-ikan yang ada kat situ. Aku paling suka usha ikan kaler itam, tapi ekor dia biru..pulak tu ekor tu bentuk macam wau. Time-time canni la rasa nak ada aquarium kat umah  !! Tapi malas nak menten.. :P

Then kat bahagian jurang dalam tu selalu muncul school of fishes yang besar-besar.

Kekadang bila pergi certain area situ kejap air dia panas..kejap kang air dia sejuk !

Then aku ternampak seekor ikan ni dok terkudap-kudap kat corals. Tengah makan uols ! Aku tak pernah tengok jadi terpana kejap. Then mata aku beralih kat kawasan sekitar ikan tu, Subhanallah! Macam garden of corals...indah sangat-sangat. Tempatnya macam landai..then ada corals cantik-cantik umpama pokok-pokok kat taman susunannya. Memang macam taman ah ! Aku fikir kalau Ariel si Mermaid tu ujud, agaknya corals garden macam ni la tempat dia release stress *mermaid pun ada masalah tau !

Geleng kepala jap menghilangkan khayalan.

Serious puas hati giler dan paling tercantik spot snorkeling yang pernah aku pegi !
Ikan macam-macam kaler..macam-macam jenis..yang jenis berenang secara menegak tu pun ada, dah lupa apa namanya.

Since air sangat surut dan bot takleh maneuver hingga ke Seahorse, kiteorang kena turun kat chalet yang sangat cantik kat Mabul ni yakni....

SIPADAN WATER VILLAGE

Merasa lah jejak kaki kat sini !
Tapi sumpah air kat sini lagi cantik gilers. gile punya cantik. cantik pun naik gile weh ! patot la mahal kedaung sangat harganya.


Nasib baik lah the chinese guy tu bawak kamera dia. Kalau tak, takde bukti aku jejak kat sini..hehe!

Kene mintak izin dengan management dulu sebelom masuk, tu pasal kene bertanggak jap kat bawah signboard ni. Pasalpe tau ? Bawah signboard tu ada shade maka lantai kayu tu sejuk...lantai yang galak disirami matahari petang tu ialah panas giler. Dah la kiteorang ni tak bawak sandal tau... *nak mula citer Running Man ni dengarkan ye..sobs


Bila dah dapat approval, memasing pun jalan berkaki ayam. Memula rilex..kontrol cung lagi. Pahtu rasa nak terbakor tapak kaki ni memijak lantai kayu panas lagi berpuaker tu. Dah laaaa chalet ni memang jenis lantai berkayu kayan jee sepanjang-panjaaaaangnyaaa hingga ke daratan !

Apalagi sume berlari macam tak cukup tanah !
Memula jog je..
Pastu..
Merasalah jadi Running Man ! Berdesupppp...lagi sikit nak transform jadi Usain Bolt
Kat KL pun aku takde berlari macam tu weh...
Gile babeng aku cakap ko..panas yang tahap ko rasa tapak kaki sure akan melecur nih..tahap boiling point siot.
Mata aku melilau lilau cari air kot la ada ! *pandang sayu je lautan kiri kanan, bukan bleh celup kaki pun !
Nasib lah ada pit stop jap..
Ada area redup dan pili air..
Basuh kaki dengan air..legaaa
Then sambung lari lagi sampai ke daratan T T
Tu pun belom sampai ke garisan penamat yaa..
Kene lalui kawasan kampung tu ... jalan kaki hingga ke Seahorse..


Travel "

WHY I DID NOT BRING THE FUCKING SANDAL ?? "
Hampir histeria dengan bahasa Elvish.
Even pasir kat perkampungan tu pun dah bertukar jadi bara..

Terencut-hencut aku berjalan sampai ke Seahorse..

Dah cukup lengkap dah neh kecederaan aku..
Lengan bengkak lebam
Tapak kaki melecur *ok ni melebih. hehe.
Mentally tired
Aku fikir..boleh ke aku buat DSD petang ni?



Last-last I find myself duduk dengar penerangan dari Kevin dan menjawab form release untuk DSD.

Time ni aku dah ngantuk gile sebenarnya
Tak cukup tidor  + penat + kecederaan = berair-air mata tahan ngantuk !




Of chors sebelum terjah diving ni, kena ada briefing sikit..kita dengarkan ya apa Kevin ni ajar..


Dive 101 : Tank Oksigen. Tahukah anda tank ni adalah berat nak mamps ? Yaa..hampir terlungkup aku time nak pakai ...


 
Dia cerita banyak pasal tank oksigen ni tapi pale aku dah mantol. Takleh hadam info.
Kevin kata " eh you, you pakai sunglasses ni bleh nampak ka... "
Hahahaha !
Dia taktau Ahkak kaverina je uols !
Mata bleh tutup-tutup sat sementara dia bebel ape ntah kat depan ...


Untuk tengok pressure. Kot ? Eh tak pasti guwe ! Next  ...

Cara pulas-pulas benda tu dan ada signifikasi wording on the tank tu...

BCD dan the red button untuk ape ntah la. 
Time ni aku dah rasa panik sikit..
Eiii perlu ke aku tahu sume ni ?
Kalau aku taktahu nanti kat dalam laut kang cemana ?
Eh..! *kesat-kesat mata

Trying to focus !



Now dia cerita pasal regulator. Regulator sendiri jangan sesekali bagi orang lain guna..just for yourself katanya ! Kalau dive buddy tak cukup oksigen, bleh pakai regulator spare yang memang ada in case of emergency. Kaler kuning kalau tak salah.

*see? ahkak sedikit fokus !


Hands on pulas memulas benda tu. Fungsi apa pun taktau. Lost in Translation jap.
Aaa pastu sempat aku tanya Syuk..ni suma perluke aku ingat ?? Sebab sangat tak berdaya saing nak hafal suma ni .. huhu.
Dia kata benda ni suma not to worry sebab dorang dah set kan semua..
Cuma kena tahu 3 skills ni..
Mask clearing, regulator clearing & equalize.
Kalau tak pass tiga skill ni dalam air kang, tak dapat nak buat DSD !

*terus sel otak kiri dan kanan kembali bersatu !


Lagi satu, bila diving ni..skill swimming langsung tak relevan. Gaya bergerak bila diving ialah tangan buat gaye Supermeng *hihi  then kaki kicking je..

Tetibe Kevin suruh semua berdiri. 
Semua pun berdirilah..pastu dia pandang aku, kata " except you "
Pulak dah ! matilah ape aku dah buat ni. huhu
Then dia suruh aku meniarap....
Pastuuuuuu....




CISSS !! Aku disuruh menjadi model perenang negara ! Ni la gaye kaki kicking tu.
Muka aku macam...."ohh whyyy ?! ahkak jugak yang terkena !"

Last sekali dia ajar tiga skills terpenting tu.

Mask clearing caranya ialah bernafas macam biasa .. satu..dua..tiga..
Time nafas ketiga..dongakkan kepala, tekup dahi dan mask lalu hembuskan nafas melalui hidung sekuat-kuatnya. Macam hembus hingus je sebenarnya. Maka ianya adalah senang sebab aku kan sentiasa bersesema & berhingus ni . hehe

Regulator clearing lak..aa ni aku tak berapa konfiden.
Makanya tak suka nak buat.
Caranya ialah bernafas macam biasa...satu..dua..tiga..
Time nafas ketiga..tahan nafas, bukak regulator dari mulut.
Then, keluarkan bubble sikit-sikit dari mulut
Pastu pakai regulator balik dan hembuskan nafas sekuat-kuatnya melalui mulut ...

Equalize pulak sangat penting sebab telinga akan sentiasa kena pressured dengan tekanan air.
Kalau tak equalize, boleh rabak la gegendang ko..
Cara equalize pun senang je..
Macam cara nak bersin tapi tutup/picit hidung.
Easy peasy.

Golden rule dalam diving ialah..jangan sesekali tahan nafas. Boleh mendatangkan bahaya !
Keep breathing macam biasa.
Try keep calm...jangan cepat panik dalam air
Kalau nak batuk ke..nak keluarkan kahak ke..nak muntah ke..you can do that through regulator.

*berharap aku tak muntah dalam laut.


So kiteorang naik bot dan dibawak kembali ke Sipadan Water Chalet tempat puaker tadi tu..

Aku ni mati-matilah ingat 3 skills yang dorang nak test tu, dibuat kat shallow water. Rupanya terus submerged ! :p

Mati lah. Cuak dah ni.

Has dulu turun.
Pastu Kak D.
Aku lastttt.
Sebab nak tengok dorang cemana ...
Hihi..

Kan aku ada citer diver terjun cara terbalikkan badan dari bot kan?
Haa aku seriau Kak Ton !
Has macam ok je. Kak D plak took a long time gak la.
At last, terjun pun dia. Ihiks.


Tiba giliran aku. Sempat pose-pose dengan Kevin. Comey dia ni, mata brown tau... *sempat je usharina

Aku cuba tenangkan diri. Sambil baca Rabbi Yassir Wala Tuasir...

Gedebusshh ! Jatuh jua dengan beraninya.

Saat jatuh tu nampak dengan jelas bayangan cahaya dari atas. Then badan macam otomatik terapung naik. Eh..ke Syuk yang tarik aku naik..hahaha ntah la..tapi time naik tu macam marvelous lak bayangan cahaya yang bermain-main di permukaan air yang akhirnya aku tembus keluar..hihi..


Terus buat aksi pengapungan macam ni. 


Then, ikut dia submerged masuk dalam air.
Memula aku ok..masuk..masuk..makin dalam..
Tapi aku rasa tak selesa dengan mask sebab rasa dia tertarik ke atas..
Dan rasa air nak masuk jee..mula la gelabah ayam sebab rimas dengan air masuk mask ..
Terus buat hand signal nak naik ! NOW PLEASEE !
Naik atas Syuk tanya apsal..
Aku citer prob...dia betul-betulkan dan ketatkan mask..
Then submerged lagi dalam air..
Masuk dan masuk..secara berperingkat dan sentiasa kena equalize.

Sampai dasar..
Actually kedalaman nya hanya 12 meter je

Sampai kat dasar, aku kena melutut dan tengok DM dan be ready
Focus dengan hand signal DM sebab dia nak test 3 skill tu tadi .. kena show depan dia.

Masalahnya, aku takleh nak melutut, Abang Jem oi!
Jem plak aku apsal aku terapung je, susah plak nak melutut kat pasir ni.
Adekah saya RINGAN ? *teett
I is menari inang dalam air ye !
Sebab dalam pada aku usaha nak melutut tu, ntah gerak tari ape je aku buat kat dalam tu. hehe
Then, kalau bergerak sikit je..ntah kemana la aku pergi kang..
Tu pasal orang selalu kena pegang aku..

Bila dah dapat melutut, sukar pula nak mengekalkan posisi
Dalam pada tu, aku dah banyak kali buat mask clearing sendiri-sendiri sebab memang air masuk la.
Then aku sorang je dengan Syuk kat bawah...
Kak D dan Has tatau la apsal lama beno..
Aku harap cepat lah dorang turun sebab aku ni bukan bleh lama-lama melutut ni.
Dah brapa kali Syuk kena tahan aku dari menari inang secara haram dalam laut ni..kehkehh !

Then Kevin the DM datang..dia tengok aku breathing salah sebab guna hidung.
Patutnya breathing guna mulut sahaja.
Lepas dia bagitau dengan hand signalnya, baru lah aku rasa selesa...
Pasal tu la sebelum tu rasa rimas dan serba tak kena je.. :P
Now giliran aku buat test tu..
Ahkak sukess yukk walopon time regulator clearing tu aku punya bubble bukan sikit-sikit...dan gelabah ayam nak memakai regulator balik.

Then, tetibe Has hand signal naik..tatau pasalpe.
Aku dan Kak D ditinggalkan dengan Syuk
Pastu Syuk tak aware yang Kevin dah buat test kat aku..
Then dia buat test tu skali lagi kat aku..hhuhu..
Merasa lah jadi pelajar cemerlang dua kali..hehehe...

Bila semua dah sukses test tu..
Kiteorang dibawak ke boat wreck..
Yeaahhh !
Time dah bergerak tu..dah tak ingat komplikasi ke..breathing ke..
Dah ilang stress aku bila dapat bergerak nih..


Oke, harga camera untuk DSD ni lain harga yee
DSD sahaja sorang RM 150
Camera rental RM 150..
So per pax bayar RM 200 ..


Layan geganba DSD... ~












Dan geganba yang layak jadi profile pic kat FB, konfem 7 bulan tak tuka-tuka ! ngeee ~  :P





Seronok lah dapat tengok boat wreck, mr penyu dan segerombolan ikan bermuka penyek hehe ! Dalam 42 minit gak la kiteorang kat dalam air tu. Dalam masa tu, ada juga time panik nak menjelma kalau DM jauh dari aku ke ape ke..tapi aku tahankan rasa cuak tu. Boleh tahu panik nak datang bile kita mula bernafas short breath...so aku cuba relax..amik nafas betul-betul. 

Dah dekat akhir-akhir tu bahu dah terasa penat sangat..rasa macam masuk angin kat bahu rasa sesengal je. Tahu tak rasa tu? Haa time tu rasa nak bagi hand signal je kat dorang..MAK NAK NAIK SKRANGG.. ! 
Macam tahu-tahu je..Syuk yang bagi hand signal untuk naik..
So kami pun naik..kene berhenti-berhenti gak bila naik ni dan turut equalize..jangan lupa !
Tak lupa aku mendongakkan kepala untuk tengok permukaan air yang bakal aku tembus..
Sebab suka tengok permukaan yang glowing dengan cahaya...

Lega gila bila dah naik.
Tapi datang isu lain..
Loya meloya pulak di tekak nih..
Sorang pun takde gegula..so nasib lah ek tengok aku muntah ijo 



Tak jadi muntah kalau diajak bergambar !  = = '
Time ni dah nak sunset  :)

Babai. Saya berjaya DSD tanpa muntah ijo ! Berjaya dengan gemilang dan terbilang .. dan berjoget inang !



Now. Cuba teka Imah & Nini buat apa sementara kiteorang buat DSD ?



Hee.



Riang muka ahkak ni. Seronok beno kome ye. hiks.


Imah & Nini memang ditugaskan untuk beli seafood untuk dinner malam ni. Punya la banyak dorang borong...plak tu pandai nego. 5 ketam, 3 ikan kerapu yang colorful lagikk tuh, 1 sotong kurita, 5 slipper lobster hanya RM65. Upah masak RM30. Murah woi bila tong-tong dengan lima orang !


Senja pun berlabuh.

Lepas mandi, aku dah tersadai
Terasa sungguh smackdown sekali dengan insiden & aktiviti harini

Lama aku berbaring-baring..
Dah feel nak tidor tapi bila kenangkan seafood....


Semangat menyala macam bbq ni ha...


Aku orang paling last kuar bilik..tengok-tengok suma dah siap haa. Terus hakak pose shantek sajoh !

Malam tu sebenarnya birthday si Nini ! Gile dia ni time bday pegi travel dengan orang gilak macam kiteorang ni hehe...


Siakap stim halia

Sotong kurita masak kicap. Since dia sotong kurita, ianya adalah sikit liat...tapi ok je.

Siakap goreng

Ketam masak sambal / merah kot?

Slipper lobster. Ni first time makan..sedap k !


Di belah kanan ialah naib juara, belah kiri the bday gal ialah champion ! Segunung sisa seafood dia..hihiks


Lepas makan, sembang-sembang lagik nih walopon rasa kepenatan. Aku dah cakap kat dorang yang snorkeling esok harinya aku malas nak join sebab nak rest je menikmati sisa-sisa time terakhir..maklumlah esoknya last day dah nak balik ! T T

Walopon rasa cam terkilan gak sebab snorkeling terakhir tu kat Kapalai, tapi ah takpe lah. Ada rezeki aku datang lagi sini.

Sambil-sambil tu bahu masih sakit lagi .. Kak D tolong urut sikit-sikit. Bes plak dia urut ! Rupanya dia memang berkebolehan mengurut orang..huhu..pucuk dicita la sangattt..
Aku rasa sebab lengan yang lebam tu dah masuk angin la..urat-urat dah kembang semangkok kot tu pasal badan dah tak sedap..

Malam tu, aku bentang pareo kat deck dan dengan beratapkan langit yang cemerlang berbintang jula juli, Kak D urut aku satu badan. Memang tip top punya experience..kat hotel lima bintang pun tak dapat macam ni ! Haha..thanks Kak D  :) dan thanks Allah sebab langit malam yang sangat indah.

DM and instructors ni kalau menjelang malam, terus transform jadi artis rakaman jangan korang taktau ! Hahaa..tapi terhibur la kalau tak senyap sunyi je plak kan. Macam-macam lagu la yang keluar dengan diiringi alunan gitar. Sempat dorang nyanyikan lagu Leaving On the Jet Plane untuk kiteorang sebab kami dah nak balik dahhh besoknya :(

Dalam pada aku smackdown sangat tu, still pukul dua jugak aku tidor !
Sayang sebenarnya kalau tidor awal kat tempat macam ni..
Kalau boleh aku nak savor the moment sebaik mungkin ..
Please dear tomorrow, don't come so soon...

*bersambung



Siri Mabules :
Mabuk Mabul: Part 1
Mabuk Mabul: Part 2
Mabuk Mabul: Part 3
Mabuk Mabul: Part 4
Mabuk Mabul: Part 5