Eat Drink Macet Trip : JJCM Jakarta



Hello! Bersiaran kita sekali lagi dalam trip JJCM Jakarta. Tetibe datang mood nak cerita pasal makan dan skip cerita Kuwait, Flores, Chiang Mai, Mabul...haaa banyaknya hutang postings ! Kita kayuh pelan-pelan...bukan nak menang award best travel blogger pung  
^. ^  heee.


Macam mana datang idea nak JJCM Jakarta? Emmm ni ekoran rindu nak repeat trip Flores Indonesia so #teammalaysia (bagaimana boleh timbul nama ni? akan diungkai bila aku tulis Flores karang heee) usul JJCM Jakarta just untuk melepas rindu kat Indonesia. Asalnya kesemua empat ahlil #teammalaysia turut serta dalam trip ni (Nanatron, Cik Lely DivaSelpiExtreme, Jijoy, Nisa the Misi) tapi last minit Nisa the Misi terpaksa fly ke Riyadh atas menjalankan tanggungjawab sebagai Misi sooo, bersedih lah ahdek melihat geganba kami dok flood wasep grup. Tapi takpe. Next time kita pegi tempat lain sesama oke?

Kita countdown ya...brapa banyak tempat makan kami terjah. Kalori makanan tayah countdown sangat ~ *sorok kalkulator, measuring tape, alat penimbang dalam gobok*


Nasi Ayam Goreng Kalasan, Jalan Sabang




Jalan Sabang ni antara yang disuggest oleh hostel kami dalam risalahnya. Katanya disini ialah antara wisata kuliner Jakarta. Since kami sampai Jakarta pun dah lewat petang dan perut lapo gile jadi kami pegi tempat yang dekat je. Naik bajaj dari hostel di Cikini ke sini adalah dalam IDR 30K...

Gerai ni terlihat yang paaaaling bersih so kami pun duduk lah sini. Gerai Ibu Laminten namanya. Lagi pula menunya ada Ayam Kalasan which is dari pembacaan gugeling sebelum ke mari katanya ianya antara makanan yang harus coba kalau berada di Jakarta. Selain Nasi Goreng Gila. Gile yang cemana? AaAaaa tatau sebab tak try, korang kalau gi Jalan Sabang ni try lah. Ada satu gerai macam femes di kalangan lokal sebab kelihatan padat dan menu dia besaq2 tulih Nasi Goreng Gila. Gerai yang paling depan dari jalan utama. Emmm since dah makan Nasi Ayam Kalasan so kami abaikan yang ittew. 


Mbak! Kasi dilihat menunya...?

Selain Kalasan dia juga ada Gudeg. Gudeg ni makanan femus emus kat Jogja. Taknak lah try kat sini. Kita nak makan Ayam Goreng Kalasan !



Nasi Ayam Kalasan ialah satu hidangan ayam goreng kalasan disajikan dengan sambal dan nasi putih berserta salad & timunan. Sebenarnyakan cara memasaknya agak unik. Santan kelapa, bawang putih dan sedikit garam dipanaskan atas api kendian ayam dimasuk sekali. Masak hingga empuk. Pastu dikeluarkan dan digoreng di kuali yang lain. haaa gigih tak aku gi tengok resipi diaaaa ! Patutla aku rasa macam ada lemak santan aku sangka pada nasi nya (macam nasi lemak) rupanya pada ayamnya. 
Lidah telah dilatih kepekaan sebelum trip eat.drink.macet ni dengan mengetest hidangan indonesia di Anggrek Kureng, Cyberjaya. Ya auloh, sedap hamats kedai makan nya !



Kalau makan kat lesehan ni memang tak sohih kalau takda pengamen-pengamen datang jual kepek, tisu, menyanyi bagai. Kat sini tak terkecuali. Pengamen yang datang pulak tu bawak musik instrumen yang paling annoying yakni tamborin ye ! Sore tak kuar sangat tapi kecing kecingggg kecinggg tu yang lebih. Rosak hamats pancaindera ! Adakah ini plot yang sengajaaaaa ? Kalau di Jogja pengamennya jujur menyanyi lelagu sedap, aku pun rase ikhlas je nak bagi duit. Tapi kes ni, macam saje je la tamborin tu ko bawak nak mengganggu ketenteraman awam. Laju aje lah kami kuar duit bagi kat dia supaya blah cepat. Selagi tak bagi kang dia hayak lagi tamborin tu bertubi kat tepi telinga aku ni. Aku tak sapot jenis main musik yang membingitkan telinga nih. Tapi aku sapot pakcik yang jual kepek udang...aaa itu kesukaan. Dalam gambar tu nampak tak pakcik jual buku ? Buku berat-berat tu dia carry dari meja ke meja...hemezing. 

Lagi rujukan wisata kuliner di Jalan Sabang boleh refer disini: sukasukadee.com

Alamat: 
Jalan Sabang, 
Kebon Sirih Menteng,
Jakarta Pusat

Es Italia, Ragusa


Ragusa, Es Italia menyediakan ais krim home made, dibuat tanpa bahan pengawet sejak tahun 1932 lagi

Melangkah masuk ke kedai ni ternampak interior yang seiring dengan 1932 tuh. haha. Old skool ya'alls. 

Ais krim dia taklah mahal macam beskin robinbood. Sedang-sedang saja harganya. Dengan tulisan gaya dokter separuh siap kami pun menulis order dan pergi serah kertas order ke cashier.

Ini yang aku tunggu sangat sejak pembacaan dari gugel, Spaghetti Ice Cream. Cik Lely sangka ianya spaghetti italiano sebenar dan ditambah eskem diatas. haha! Cik Lely never fails to make me laugh. Por favor ! Itu luar tabii sangat eskemnya deh ! Sebenarnya yang berupa seperti spaghetti tu eskem vanilla loh dan dihiasi dengan kekacang, coklat beku dan nougat.


Wefie meh ! Spaghetti Ice Cream, Coupe De Maison & Banana Split

Kesimpulannya, eskem yang fresh dan tak meninggalkan rasa susu/eskem di mulut. Gitu. Maybe sebab takde bahan pengawet kot ? Anyways aku love love love eskem yang generous toppingsnya dan kedai ni tak kedekut toppings !


Alamat:
Jl. Veteran I No.10
Jakarta Pusat
Jam Buka:
10.00 - 21.30



Martabak Manis


Walaupun dah beberapa kali pegi Indonesia tapi aku tak penah try makan ni ! The infamous Martabak Manis. Sebab kosa kata Manis tu tak menarik minat nak beli sehinggalah malam yang bersejarah ittew tibee terasa nak makan benda maneh leting...

Kami menapak sepanjang jalan Cikini Raya untuk carik midnight snack yang femes emes ini...

Kejumpaan! Lantas order martabak jenis coklat keju. Sejenis jangan dikira kalorinya. Jangan. 


Tak ingat harganya tapi seingat aku lar, kami sempat mengomplen harga dia mahal dari murtabak mesia yang standard RM4-RM5...so harap ianya berbaloi. Lepas siap je martabak ni, haa ko lihat lah donia ! Martabak yang gebu gebas dan diisi dengan hirisan keju yang banyak bangetttt dan diakhirnya dengan sisipan coklat yang meriah jugek !



Sedap dap dap dap ! Makanya terjawab sudah kenapa harganya mahal sikit dari murtabak mesia. Aku rase kalau orang mesia setat buat martabak macam ni, harganya pun ntah-ntah bisa naik Haji balik hari mungkin?


Alamat:
Menapak je sepanjang jalan memane time memalam, tentu terjumpa ! hiks..~


Gado-Gado Bon Bin


Gado-gado Bon Bin ni selalu ditayang-tayang kat channel GoAsean 737. Kononnya enak banget nak-nak kuahnya tu something different katernye...so jom terjah~! 

Kalau nak tahu Gado-Gado Bon Bin cuma sepelaung je dari hostel kami. Jadi seawal pukul 10 pagi kami dah terpacak kat sini jadi customer pertama pada hari ittew. Kedai dia kecik je wei so datanglah awal supaya mendapat tempat. Tak lama dia bukak kedai pagi tu ramai yang datang nak menikmati gado-gadonya...

Tiga pinggan gado-gado biasa. Ada yang dengan lontong tapi kami pilih yang biasa. Harini perut kena berkapasiti tinggi sebab nak terjah tempat makan di Jakarta Selatan pula.




Gado-gado ni macam rojak lah tapi versi sihat sebab takde kueh yang bergoreng tu. Aku suka the fact that dia ada sayur bayam, togeh, kopok emping malinja, telur rebus, kentang rebus dan kopok udang yang besaq sebagai penyudah...tapi yang buat dia lain ialah kuahnya tu, sesuatu yang lain la. Lidah tak dapat detect komposisi bumbu apa selain kacang! Hahaha.. so let the mystery be and just enjoy the delicious gado-gado ! *slurps kuah hingga titis terakhir*


Alamat:
Jl. Cikini IV No.5, Cikini, Menteng, Kota Jakarta Pusat, Daerah Khusus Ibukota Jakarta, Indonesia



Pasar Santa



Pasar Santa ni asalnya memang sebuah pasar tradisional yang masih menjual barang dapur basah & kering. Lantai bawah menjual sayur & daging manakala lantai tengah menjual barang & servis dan foodcourt di lantai atas sekali dah ditransform menjadi tempat hangout & kuliner yang hipstur gitu.




Kami sampai lewat petang. Tempatnya luas ye dan kekedai memang banyak tapi ada yang buka dan tutup. Tak pasti samada kami datang agak awal dan tempat ni bukak meriah malam hari? Mungkin.

Tapi ada juga baca Pasar Santa ni antara foodcourt hipster yang pertama dibuka so time tu sangat thriving. Lama-kelamaan kekedai tak dapat nak compete sebab persaingan tinggi dan sewa kedai yang mahal...so ada yang setat angkat bungkus dan ada yang pindah ke Food Fighters.

Ah perut dah bunyik-bunyik lepas menshopping kat Blok M (ni next posting lah yaaaa) so makanan sila ready posing mengancam...

Kalau korang nak tahu aku ni gila kueh gorengan macam ni. Ya, tak sihat. Ya, kolestrol tinggi. Tapi Raja Gorengan Hygenis ni menggunakan minyak tak berkolestrol dan bumbu yang takda pengawet dan pewarna. So aku feeeling good baham tauhu goreng ni berketul-ketul dan berdoa dia takkan pegi kat peha ! kuhkuhkui!


Es Duren Rainbow dari Beyond Cendol. Fuh kuat rasa doyan diaaaa..dan ditambah toppings yang gile banyak...termasuk keju ye so apa-apa berkeju memanglah ohsem. Aku heran, keju kat Indonesia murah gile ke sebab apa-apa food berkeju dia mesti taruk banyak gile tak hengat !



Hotdog dari Dudes of Gourmet (DOG). Daging hotdog tu bukan macam hotdog beli kat supermarket ye. Hotdognya aku rasa home made sebab padat dengan daging sebenar. Pahtu ada beef bacon. Roti hitam sebab pakai roti arang. Yumsss ~




Harga kat Pasar Santa ni rata-rata murah untuk taraf hipstur. Kalau nak banding food kat cafe hipstur mesia...haaa~ *dapat hidu tak ahkak nak mencerca ni* 
Kekadang aku rase kesian dengan gen Y dan gen jengjengjeng ni sebab deting terpaksa pegi kat cafe hipstur mahal kedaung tapi makanan is mengecewakan. Zaman kita dulu just lepak mapley ja...jimat gile. Borak berjam-jam, minum bergelas-gelas, ketawa bergurau dengan kekasih tanpa orang peduli. 

Kat cafe hipstur meja dengan jiran sblah pun close gila, cemana nak stori mori cintan cintun ? 


Sebahagian kekedai yang tutup. 


Happy to eat them all~! 




Alamat:
Jl. Cisanggiri II, RT.5/RW.4, Petogogan, Kby. Baru, Kota Jakarta Selatan, Daerah Khusus Ibukota Jakarta, Indonesia


Food Fighters



Merupakan another foodcourt hipstur di Jakarta Selatan, Food Fighters ni terletak bebetul depan entrance Blok M Square sederet dengan Fave Hotel. Tempat sangat lively dengan semua sepuluh kedai beroperasi dari jam 10 pagi hingga 10 malam. Yang pastinya malam lagi keren banget ya!


Antara kedai yang ada. Cool sangat ah interior kat sini...memang aku aim datang sini pun sebenarnya. Pasar Santa tu tak plan pegi situ cuma saje pegi nak kill time..ehe. 

Dan si Nanatron sememangnya datang bersiap siaga dengan research. Setelah konsult dengan uncle gugel, aku berhajat nak try Waffle Sirloin Steak ni dari Zucker Waffle. Memang tak mengecewakan ! Waffle lembut , inti sirloin steak yang dipanggang, telur mata dan sedikit salad..ouhh dan harganya cuma IDR 45K ! Kau rasa kalau menu ni bawak kat mesia mau depa caj RM20 ke atas hanya sebab ada sirloin steak..~



Sate...yaa bener yang itu nasi diolah macam sate diganding dengan sate-sate ayam dan daging. Kreatif presentation dia...

Haha ni paling berhajat sekaliiiii...kiut gile dessert ni. Dipanggil sebagai Kakigori, dia sebenarnya macam ABC tapi ada eskem dan cotton candy. Nampak kiut tapi nak makan tu, si pemakan lak jadi tak kiut. Makan lejeh gile...haha. Tak reti nak attack cemana dessert neh...pulak tu cotton candy tu cepat melt...messy al lionel messi la jawabnya !




Malam tu ada persembahan live band menjadikan mata lagi segar. Kalau ikut aku ni memang lah suka nak stay berlama-lama layan musik tapi rasa agak penat ah haritu sopping macam lipas kudung kat Blok M tuh. Sempat lah lepak dengar 3-4 lagu sambil minum kupi ^.^



Emmm. Tapi tak minum ekspresso...takut tak tido malam dah jadi maksalah pulak ! Kalau tengah malam carik martabak lagi itu kompem tiada maaf masuk kat betis huks..


Alamat:
Jalan Melawai IV No. 3-4, Kebayoran Baru, Daerah Khusus Ibukota Jakarta, Indonesia
Jam buka: 10 AM - 10 PM


KUE 


Jenjalan dalam Blok M dan ternampak kiosk ni. Memula tergelak sebab nama kueh *pukis* tu...ahaks !



Rupa dia tak menarik pun. Aaa tapi bila dilihat dengan lebih dekat, ada kueh yang buat ahkak tertarik hati dan menjerit gembira...


Risoles ! Sedap niiii...inti sayuran ayaman kalau beruntung...makan dengan sebiji cili padi. Lumpia takdek plak nampak orang menjual. Teringat lumpia kat Bandung, waduh nikmat betul popia versi indo ni !



 Tanah Abang



Foodcourt Tanah Abang pun not bad jugak...pegi yang kat foodcourt besaq lantai 7 tu oke. Berhekon dan nyaman. Since ni ialah last day dan lepas Tanah Abang nak terus pegi epot, so makan macam bela hantu raya ah sebab malas nak makan kat epot. Membaham nasi timbel ayam sambal ijo dan bakso sekaligus. Aku weak ah tengok food bersup dan macam ada kueh yong tau fu tu. haha kalau aku gi foodcourt kat mesia ni pun aku carik yong tau fu serupa macam bakso kat atas ni..




Aku kenyang kamu kenyang semua senang. Bahagia betul perut menJJCM kalini ni kota Jakarta. Ada lah beberapa tempat yang kami missed sebab tak cukup hari nak khatam dan perut belum sempurna didikan JJCM bermarathon begini. Antaranya Roti Bakar Eddy dan PIK. Orang kata kat PIK cafe-cafe nya keren banget ya...dan aku tengok harga dia pun mencengkam poket. Maybe next time bila tripnya ialah bukan tengah bulan. Hihiks...

Trip ni bukan sekadar JJCM tapi berkadar langsung dengan sopping raya. Ntah berapa kali terpaksa masuk masa kecederaan yakni duit habissss~ dan terpaksa mintak tolong banker indon, banker msia, banker kerabat arab . Hoi godaan besaq sungguh kalau sopping kat sini...nanti lah aku kabarkan kat next posting, yang tak tahu lah bila. Kih!

xoxo,
Nanatron

Salam Mei olls !
*gile dah tige bulan baru aku nak nulis~!*
*eskius geganba yang berkualiti henfon innieww*
*eskep button kalau tak larat tengok muka sememeh kami. haha. tade mase nak mekap time travel hokey!*