Subarashiii Tokyo: Hari Kelima // Shichirigahama // Inamuragasaki // Enoshima // Sakuragicho





Ini ialah Hitoe-san. Umur 52 tahun. Dia lah yang menolong aku mencari konbini tengah malam supaya aku dapat membeli travel adapter yang hilang. Pagi tu aku keluar cari kopi di konbini yang sama. Tiba tiba hujan dan makin lebat. Ah sudah. Lepak jap. Bila dah macam reda, aku gerak lah balik ke hostel. Tiba tiba ternampak Hitoe-san berjalan ke arah aku dan offer payung. Ya Allah dia cari aku ye kat hostel tu dan bimbang aku keluar dan terperangkap dalam hujan. Aku tak bitau dia yang aku keluar ke mana pagi tu. Her best guess ialah aku ke konbini. Haha. Baik sungguh la dia ni.


Kamakura - pagi yang basah...



Aku bersiap dan check out dari hostel. Dah bersedia nak merantau sekitar Kamakura



 Dalam berjalan kaki tu ternampak laluan Enoden train ni kiri kanan dipenuhi bungaan Ajisai. 

Musim hati berbunga bunga

Ada temple. Singgah jap solat Dhuha. Lols





Belakang temple ni banyak gila bunga ajisai merimbun rimbun. Aku pun dok mencapap ganba je lah manjang. Balik Msia baru terfikir eee mujur tak ternampak ular dalam pada menselfie kat cecelah rimbunan tu. 

Jalan punya jalan sampai ke Hasedera Temple

Tapi nak masuk tu berbayor la pulak! So aku skipped...banyak tempat lagi nak pi nih

Kat Hase Station - dari sini boleh naik train dan loncat loncat la nak ke Inamuragasaki


Klasik dan cute kan Enoden train ni?

Haha macam ni la gaya aku lintas railtrack malam tu! Gelap gila. Takut okeh. Terbayang benda bukan bukan seperti...kena langgar dengan train. Choi!


Enoden Line Route Map


Leka main henfon sampai aku terlepas stesen Inamuragasaki tu. So aku turun sini, Shichirigahama

Aku fikir better aku explore sat Shichirigahama ni. Keluar je terbentang lautan luas. 

Layan Shichirigahama -











Angin kuat gila rasa kat sini. Macam nak melayang je badan ni. Paling terkuat angin aku rasa kat sini lah. Kalau datang tsunami ya ampun macam mana lah kekuatan angin tu kan...
Sebenarnya rasa cuak juga dengan angin nya..haha


Niat nak beli ayaq, tak jadi. Angin kuat gila takut nak kuar duit karang purse aku melayang layang. Terkebil kebil je lah depan vending machine ni. 



Sungai yang bersih mengalir 


Jalan balik ke tren stesen pasti menyelusuri jalan yang bersebelahan dengan sungai ni...


Seterusnya kita naik train dan patah balik ke Inamuragasaki. This place is I love the most!

Layan Inamuragasaki...












Aku jumpa spot ni dan aku lepak sini sambil menikmati view. Angin bukan bersepoi dah, tapi bersepai sepai rambut kita..

Sambil aku berlegar legar tu ternampak path ni naik ke atas. Sungguh tempting. Dah lah takde orang langsung. Apakah yang bakal aku temui...Yutaka Takenouchi kah. Ohh la laaa~

Panjat naik...



Atas tu rupanya lagi banyak ajisai...merimbun rimbun. Umpama hidden garden kat sini. Dah lah takde orang pulak tu!






Upacara selfie tanpa malu pun berlangsung...abaikan rambut bersepai...


Kita rasa best sangat tempat ni...rasa macam kat taman bunian.
Turun dari alam bunian..



Dan merenung ombak ganas..

Langsung rasa lapar dan aku mula keluarkan lunch yang dibeli dari konbini

Puas hati banyak isi dia!


Lunch paling bahagia! Duduk depan pemandangan laut, angin menderu deru dan burung bercicipan sana sini.

Layan lagi view Inamuragasaki...










Aku harus bergerak pergi, sebab main place nak dituju harini ialah Enoshima..




Aku suka betul la route train Enoden ni sebab route dia tepi pantai...lalu blakang beach houses, tepi jalan, tepi pantai...arhhh best teramat. 




Sampai sudah kat Enoshima, bersebelahan station ada Tully's Coffee which was recommended by my samurai fren. Ihiks. Aku fikir balik karang baru try coffee dia. 

Yuk ke Enoshima. 

Enoshima is a small island off the Shōnan coast of Japan’s Kanagawa Prefecture. It’s known for the Enoshima Shrine, with statues honoring Benzaiten, the Buddhist goddess. It's also home to the Enospa hot springs and the 19th-century, English-style Samuel Cocking Garden with its Sea Candle lighthouse - Mr Google

So aku fikir nak naik bus ke sana..tak jauh pun


Aku tunggu bas kat sini dan mohon samurai berdoa agar aku tak salah tempat. 

Tenang je jalan 

Sambil nunggu tu ternampak train lalu kat tetengah jalan



Gahahah rupa rupanya memang salah tempat aku tunggu bus. Patutnya kat seberang sana tu. Itu lah bus nya. Vavi betul. Menapak aku ke sana dan menunggu lagi. Aku dah naik heran tadi keluar tren ramai manusia berbondong bondong tu dah pi mana? 

Sambil tunggu tu nampak satu bas sekolah. Mak-mak tunggu anak kat bus/van stop, berlari lari dengan strollernya. Yang bagusnya bas sekolah ada helper yang tolong bebudak turun dan pass budak ke maknya. Bukan main tinggal je budak dan bus jalan. So mak-mak kena on time tunggu kat situ. 


Dan bus yang ditunggu pun tiba dan aku naik ke Enoshima Island. Aku punya menunggu tu, kalau jalan kaki dah sampai kot. Jalan kaki 20 minit, aku malas. 20 minit time org Jepun, time Nanatron mau jadi 35 minit. Heks..


Hello. Mari start explore Enoshima!










Aku mulai memanjat tangga tangga dan tanggaaaa untuk sampai ke Sea Candle







The earth laughs in flowers. And it laughs hardddd

Melepas lelah kejap. View halfway dari atas





Dah sampai depan entrance Sea Candle, berbayor untuk masuk! Haruslah tidakkkk...


Usha dari tepi je..

The "Enoshima Sea Candle" is the tower / observation deck / lighthouse that has become perhaps the landmark symbol for the area itself. The nearly 60-meter tower sits atop the highest point on the island, offering full, 360-degree panoramic views of the surrounding areas, which include Enoshima itself, the many beaches in the area, and the sea. Visitors on clear days will also be treated to some of the best, most beautiful views of Mt. Fuji anywhere.

The tower has two levels: an outdoor observation deck on the top, and an indoor level just below it. The indoor level has binoculars and displays about the history and geography of the area. The outdoor area puts you at the top of the world for a fresh view of the surroundings with the sea wind in your face. Note that in bad weather, the outdoor level will be closed but tower entrance still costs the same amount. There is an elevator to take you up and down, and there are also a spiraling set of stairs which looked daunting, but were actually a lot of fun to climb (down), as they provided great views the whole time. The Sea Candle lights up beautifully at nighttime, making it a picturesque part of the island. In addition to being a sightseeing spot, the tower also has several practical purposes. It serves as a major telecom tower in the area, and is also a functioning lighthouse with a rotating beacon at night. Lights from the tower can be seen from 46 kilometers away.

The Sea Candle is located in the Samuel Cocking Garden on the island of Enoshima. The Garden is a pretty place to walk, full of intricate flowers, trees, and bushes, with wooden paths weaving in an out. It was constructed by Samuel Cocking, a British merchant who came to Japan in the mid-1800's and was among the first foreigners to do so. Cocking's story is an interesting one, and the botanical garden he left behind is a treat to explore.

Entering the Sea Candle requires buying a combo ticket for it and the Cocking Garden. The cost is ¥500 for adults (¥200 for the garden + ¥300 for the Sea Candle), and ¥250 for children (¥100 for the garden + ¥150 for the Sea Candle). Its hours are primarily 9:00a.m. - 8:00 p.m., but they change slightly from season to season. Last entrance is permitted 30 minutes before closing time.- Japan Travel


Lepas lelah lagi di atas ni, berbotol botol air aku minum. Panas dan melekit. Rasa lapaq pun menerpa. Kombo attack 3-in-1. 

Memula ternampak Hello Kitty cafe tu ingat nak makan situ. Tapi fikir fikir balik takkan tak cuba specialty food kat Enoshima ni kan...

So aku masuk satu kedai makan yang tak ramai orang dan belek menu..dan jumpa!
S-H-I-R-A-S-U means, whitebait


Shirasu (whitebait) macam sejenis ikan bilis putih. 

Seluruh bowl ni sedap nak mampos. Ujung cerita, licin lah..

Aku makan slow slow sambil main fon. Orang Jepun masuk, makan, blah. Sesimplenya. 

So aku sudah mau berangkat tapi mau ke toilet dulu. Toilet awam kat pulau ni horror ye. 1st time lah jumpa toilet horror sepanjang aku kat Jepun ni. Toilet cangkung, tisu merata dan kotor. Tak jadi nak shishi. Kita angkat kaki langsung...

Aku bukak Google Map, dia ajak jalan kaki balik ke tren station tadi. Tak jauh katanya. Aik. Aku pun follow la. Rupanya ramai manusia yang berbondong bondong turun dari tren tadi tu guna jambatan ni ke Pulau Enoshima. Tu la nana jangan nak rebel sangat boleh tak. Ikut je lah lautan manusia tu. Ni gigih pi tunggu gak bus sampai silap naik bus!





Brengsek ah. Mudah, dekat, selesa je jalannya. Hahah buat penat diri je tadi. 

Dah sampai ke deretan kedai ni bermakna tren station dah tak jauh..







Aku pi lepak Tully's Coffee jap sebab nak kena charge powerbank & ipong bermasalah lemah batin ni. 

Coffeenya sedap. Harga tu tutup mata. Dapat rileks jap dalam kedai berhawa dingin. Panas tak surut lagi...

Hmm.. perangai~

Dari situ aku gerak ke Sakuragicho - as recommended by samurai fren.

Kesian pulak tengok orang ni terpacak je situ pegang advertisement. 

Tak tahu nak expect apa bila keluar dari Sakuragicho Station

Bila melangkah keluar...wow. It is so glimmering and glitzy. Shopping mall yang besar. Bangunan yang besar dan tinggi belaka...and the city looks fun with that Yokohama's Great Ferris Wheel!





Just go with the flow dengan kaki yang melangkah aku ternampak kapal besar gila kat tetengah bandar. Eh apekahhh~

Nippon Maru Memorial Park

A memorial park to learn about the beauty of a sailing ship and the history of the port of Yokohama Bay - Planetyze

Kalau siang mau aku masuk, tapi dah tutup so berlegar legar je kat situ. Besar woooo!





Menarik doh...ada museum suma..tapi tu lah, dah malam! Aku rasa next time boleh repeat time siang pasti lebih berbeza pengalamannya...

Kalau malam, berlampu lampa la ferris wheel ni, dan bergerak ikut instrumental musik. Aku dok je lepak mengagumi persekitaran tempat ni...

 Mula aku sorang. Then nampak couple dua tiga pasang lepak dan berjalan jalan sini. Ah memang tempat ni mempunyai nuansa romantis dengan elemen air dan the glimmering of the wheel and towers. Serta merta aku rasa damn i wish you are here, *yutaka takenouchi*. Ihhh. Malas layan perasaan so aku angkat kaki dan balik ke hostel. Sekurang kurangnya ramai orang kat sana, dan kebetulan malam tu Japan ada match lagi. 
Riuh. Bising. Sekurangnya aku tak merasa seperti berjelaga jika ku sendiri. 

Setakat itu lah kita solo menyolo di Shonan. Suka sangat!! Nak nak lagi aku yang suka laut ni sebab teringin nak tengok laut dan pantai Jepung.

Kalau nak tahu apa lagi yang best kat sana, bole tengok sini