Edisi Nagoya Tak Jadi


Patutnya tahun ni tahun melawat mesia tapi uols berbondong-bondong pegi Jepun ye !

*matilah memarahi orang padahal diri sendiri tak lepas ke sanun !!


Pagi ni bukak blog supermeng, untuk kesekian kalinya hati ku terbakar hingga ke sel darah merah terakhir.
mamat tu gi jepun jugak..
paling menyayat hati, dia pegi Nagoya...sama destinasi dengan aku..demyuh Meng ! ~ Ahaks ..

Dah ! aku takmo komen kalau kuar entry nagoya dia..
Sebab kalu aku komen, kuar "uwaaa~!!" je
Kang kene laser merah
Bior la aku baca dalam sedu sedan je  :(


Anyways,
Ni edisi rant Nagoya Tak Jadi. 
Tapi KALAU JADI, ni itinerary yang aku dah plan ... kot lah boleh membantu orang yang nak pergi. 


Since time aku limited benar kat Nagoya, 6 June-9 June je so aku fokus nak pergi sini:

TATEYAMA KUROBE ALPINE ROUTE

Yang bagusnya orang Jepun ni, website dorang serba lengkap dan senang paham. 
Takyah godek jauh. Pegi sini je cukup :  http://www.alpen-route.com/en/

Kalau tak reti benar beli tiket or malas nak hadap masalah bahasa, diberinya ticket form ni ko just tick la mana ticket nak beli then present kat kaunter : http://www.alpen-route.com/en/transportation/ticket

Punya laa senang.


Yang buat aku nak sangat pergi sini sebab view ni:

Snow corridor in Murodo. Huhuk. Tapi time awal June maybe still ada, maybe jalan ni tutup. Aku redhooo je la. Lagipun skang weather pun macam haywire kan. Berharap corridor ni masih dibuka awal June !


Ni plak some info yang aku copy-paste dan masuk dalam email draft. Memang tabiat kumpul info dan save dalam draft. ehe

From Nagoya to Toyama
The one way journey by direct JR Shirasagi Limited Express trains takes about 4 hours, costs around 8000 yen and is fully covered by the Japan Rail Pass.

to Shinano-Omachi
Take the JR Shinano Limited Express to Matsumoto (2 hours) and the JR Oito Line to Shinano-Omachi (1 hour). The one way fare is about 6,500 Yen and fully covered by the Japan Rail Pass.Ogizawa-Omachi BusA regular bus service connects Ogizawa with JR Shinano-Omachi Station via Omachi Onsen. The one way trip takes 40 minutes and costs 1330 yen.
= total 15660 return

TATEYAMA JAP ALPS = round trip ogizawa-murodo (5-7hrs) = 8,800 yen

Hotel pulak aku dah booked kat booking.com : ECO HOTEL NAGOYA

Untuk 3 malam harganya RM239 jenis single room with shared bathroom. 

Kira boleh la just untuk tidor

Copy dari booking.com  : Only 450 metres from JR Nagoya Train Station, Eco Hotel provides compact air-conditioned rooms with an LCD TV and shared showers. A coin launderette is on site, and free Wi-Fi is available in the entire hotel.

The carpeted rooms at Eco Hotel Nagoya offer basic furnishings and have shared toilets. Bedding is a mix of Japanese and Western styles, with a futon mat on a bed frame. The Twin Room has a bunk bed.
Nagoya Castle is 4 km away, and Noritake Museum is about a 15-minute walk.
The hostel has 7 free-use private showers for shared use. Luggage storage is offered, and there is no curfew.
No meals are served.

Tu yang aku suka tu, tak jauh dari train station...so takde la buang masa. 

Hotel ni aku belom cancel booking lagi, mana la tahu..kot kot last minit aku lepas ke sanun ? *menyimpan harapan setinggi gunung


Itu ialah fokus utama : Japan Alps.

Kalau ada masa, aku nak pergi tengok orang sumo. Time June ni takde championship/tournament tapi ada tempat dorang berlatih, orang panggil sumo stable. ni kena ask around kot. 

Daaaann kalau ada masa lagi, nak pergi sini !:  http://www.edowonderland.net
Tempat ni ialah amusement park tapi ala-ala zaman Edo & Samurai gitu. 
Boleh la layan kalau nak experience whole Japan in one place sebab sini ada art theater and culture di samping dapat merasa zaman historic japan.



Kalau uols ada masa panjang, boleh ke sini jugak :

If you don't mind traveling extra 1.5-2 hours by train from Nagoya, then there is a great place on Ago Bay in Ise Shima. You should stop by Uji-Yamada and go to beautiful Ise Shrine Naiku (Inner Shrine) and its surrounding historic market (very touristy). Then, head on to Kashikojima and the Ago pearl harbor, home to Mikimoto Pearls. There are many seaside Onsen ryokans around, offering good seafood.

hahaha aku taktau la sama ada menulis entry ni membuat aku feel better or feel meraungness.

 Kurobe Dam


Tateyama Ropeway